Szent István, a Turul-Árpád-házi királylányok és a „szkíta szeretet út” Európában

Szent István király nem csupán Magyarország keresztény alapjait vetette meg, hanem mint Atila hun király szellemi örököse, a szkíta-hun népek nem-dogmatikus, szeretetre és szabadságra épülő szellemiségét hozta el Európába, ezzel megmentve a kontinenst a dogmatikus merevségtől.

Szent István a Képes Krónikában

1. Szent István és a nem-dogmatikus szkíta szellemiség

A szkíta-hun népek életvitelét évezredek óta a szeretet, együttérzés, bölcsesség és szabadság útján járás jellemzi.

   A szkíta életvitel: Görög és kínai források szerint a szkíta-hun népeknél a közös birtoklás, az egyszerű gondolkodás, az őszinte becsületesség és a barátságos, igazságos jellem volt a meghatározó. Nem ismerték többek között a jövedelemmegtakarítást és a kapzsiságot.

   Szent István öröksége: István szakrális királyságfelfogása, melyet az „Intelmek”-ben fejt ki, ennek a szellemiségnek a keresztény köntösbe öltöztetett folytatása. Eszerint az uralkodónak békességesen, alázatosan, szelíden, harag, kevélység és gyűlölség nélkül kell kormányoznia, mivel a szeretet gyakorlása vezet a legfőbb boldogsághoz.

   Történelmi párhuzam: A magyar uralkodók ugyanúgy, mint sok más példa mellett az ázsiai hun Wei-dinasztia Kínában, tudatosan alkalmazkodtak a helyi kultúrákhoz, hogy üzenetüket befogadhatóvá tegyék, miközben megőrizték a szkíta szellemiség lényegét.

Szent István király a Hősök terén (fotó: Teknős Miklós)

2. A Turul-Árpád-házi királylányok békés küldetése

A megvilágosult Turul-Árpád-házi királyok, Atila és István szellemi örökösei, politikai és katonai eszközeiket fokozatosan szellemi eszközökre cserélték. A szkíta kultúra és a nem-dogmatikus szellemiség elterjesztését nem hódítással, hanem békés kapcsolatok kiépítésével, főként magyar hercegnők kiházasításával végezték.

A Turul madarat ábrázoló rakamazi hajfonat korong

Rakamazi életfát ábrázoló honfoglalás korabeli tarsolylemez

   Kulturális hídépítés: A kifinomult műveltségű, gyakran szentéletű hercegnők nagyszámú kísérettel érkeztek meg az új európai udvarokba (Lengyelország, Türingia, Bizánc stb.).

   Megtermékenyítő változások: Ezek a magyar királylányok (mint például Árpád-házi Szent Erzsébet, Szent Piroska vagy Boldog Kinga) mélyreható, megtermékenyítő változásokat hoztak létre a fogadó országok szellemiségében, kultúrájában és civilizációjában, a szeretet-ösvény gyakorlati példájával mutatva be a nem-dogmatikus szellemi-lelki utat.

   A felszabadító törekvés: Ez a törekvés, a szkíta szellemiség felszabadító terjesztése, egy évezredek óta folyó folyamat része, amelynek tanításai 19 000 évvel ezelőtt kezdődtek Közép-Ázsiában a bön ösvény keretében, és azóta számos hullámban termékenyítették meg az eurázsiai kontinens peremén elterülő kultúrákat. Ez a felszabadító tevékenység ma is folyik.

Szarmata királynő diadémja 
A Világfa (Életfa) és a Csodaszarvas egyértelmű kapcsolatát jelzi ez a szkíta-szarmata koronázási ékszer. A két szarvas az Életfával együtt alkotja a korona legfőbb hitbéli jelentését. (A szarmaták kelet-európai sztyeppéken az i. e. 3. századtól az i. sz. 4. századig élő iráni nyelvű lovasnomád népesség)

3. A „Szkíta szeretet” nem-dogmatikus szellemisége

Ez a kifejezés a magyar (szkíta-hun-avar eredetű) hitvilágnak, erkölcsnek és emberképnek azon elemeire utal, amelyek a kereszténység felvétele után sem tűntek el, hanem annak szelíd, humánus rétegével ötvöződtek:

   Társadalmi szolidaritás: A sztyeppei népeknél (és a régi magyarságnál) kiemelten fontos volt a közösségi szellem, a gyengék (özvegyek, árvák) védelme.

   Természetközeli hit: A dogmák helyett a tiszta lelkiismeretre, az isteni szeretet közvetlen megélésére helyezik a hangsúlyt.

   Erények a cselekvésben: A hitet a jótékonyság gyakorlati tetteiben, nem pedig elméleti hittételekben mérik.

Az életfa mint Krisztus jelenik meg. Az életfa-motívum találkozott a népi ábrázolások szintjén az ókorig visszanyúló Világfa-ábrázolással - Pacino di Bonaguida - olasz festőművész, XII. század "Paradicsom mezejibe aranyszőnyeg leterítve, rengő bölcső reátéve, abban nyugszik az Úr Jézus. Az Úr Jézus Isten fia, jobb keziben aranyalma, megzúdítja a vesszejét, zúg az erdő, zeng a mező. Én nem láttam szebb termőfát, mint Úr Jézus keresztfáját, mert az vérrel virágozik, szentlélekkel gyümölcsözik." /Bukovinai népdal/

4. A Turul-Árpád-házi királylányok szerepe ennek elterjesztésében

Királylány

Szerep Európában

A „Szkíta Szeretet” Megnyilvánulása

Árpád-házi Szent Erzsébet
(Türingia)

A keresztény jótékonyság legfőbb szimbóluma lett világszerte.

Gyakorlati szeretet és alázat: Vagyonát szegényekre fordította, saját kezével ápolta a betegeket. Ez a szélsőséges önzetlenség a kereszténység mellett hozott, ősibb erkölcsi parancsra épült.

Árpád-házi
Boldog Kinga
(Lengyelország)

Lengyelország királynéja, a bányászok és a szegények támogatója.

A népért való felelősség: Uralmi pozícióját a rászorulók megsegítésére használta, bizonyítva, hogy a hatalom a közösség szolgálatát jelenti.

Árpád-házi
Szent Margit
(Magyarország)

Az aszketikus élet és az imádság példája.

Nem-dogmatikus elmélyülés: A külső pompát elutasító, tiszta lelki életével a belső, személyes kapcsolatot hangsúlyozta Istennel, szemben a korabeli politikai és dogmatikus egyházi élettel. 

 

Árpád-házi Szent Kinga
Szent Margit és Szent Erzsébet

Szent István király valamint a Turul-Árpád-házi szent királyok, hercegek és hercegnők Atila hun király leszármazottjai és szellemi örökösei voltak, akik a szkíta-hun népek nem-dogmatikus, szeretetre és szabadságra épülő szellemiségét hozták el Európába. Ez a szellemiség a szeretet, együttérzés, bölcsesség és szabadság útja, amely évezredek óta jellemzi a szkíta-hun népek életvitelét.

Atila király - Nemrót Aranykertje Templom, Tar

A Turul-Árpád-házi királylányok kulcsszereplői voltak annak a tudatos szellemi stratégiának, amely a szkíta-hun gyökerekből táplálkozó, szereteten, alázaton és szabadságon alapuló etikai rendszert beintegrálta a keresztény Európa életébe, ezzel Atila és István királyi örökségét békésen és tartósan elterjesztve a kontinensen.