Világegyetemek végtelen sora

Ritka és becses alkalom olyan korban élni, amikor egy tökéletesen megvilágosult mester, egy buddha a Belső Ösvényt tanítja, mivel a világegyetemnek sok olyan sötét korszaka van, amikor a tanításokhoz nem lehet hozzájutni.

 Badrakalpika Szútra ezer buddha nevét és tulajdonságait sorolja föl, akik a Badrakalpában, vagyis a mi jelenlegi Szerencsés Világkorszakunkban megjelennek itt, a mi Földünkön


A megvilágosultak végtelen sora

A buddhizmus Széles Út (szanszkritul: mahajána) tanításaiban a történelmi Buddhát a megvilágosult szellem (szkr. buddha) jelenéstestbeni megnyilvánulásának értelmezik, így ő nem egy egyszerű lény, hanem a megvilágosult szellem nagy együttérzéséből született megtestesülés, aki azért jelenik meg a világon, hogy az összes lény javára munkálkodjon. A buddhizmus más iskolái is egyetértenek abban, hogy a Szkíta Bölcs (szkr. Sákjamuni) Buddha csak egy volt a Megvilágosultak sorából, akik ősidők óta megjelentek a mi világunkban, valamint a miénket megelőző, illetve vele párhuzamosan létező számtalan világegyetemben. 

Jelen korunk meghatározó buddhája a Szkíta Bölcs

A felébredt szellem hőseinek útja

A buddhák tökéletes megvalósulást elért lények, és a buddhák megvilágosodása a megvilágosodás legmagasabb állapota, amelyet a Belső Ösvény legmagasabb tanításai ismernek. Az út, amely a tökéletes és teljes megvilágosodáshoz, vagyis a buddha állapothoz vezet, a felébredt szellem hőseinek (szkr. bódhiszattvák) útja, amely a Széles Út gyakorlásának a sarokköve. A belső utazás akkor veszi kezdetét, amikor az ébredés hőse felkelti a megvilágosodás szellemét, látja, hogy minden jelenség természete a tökéletes nyitottság, létezése feltételekhez kötött, és meghatározó szerkezet vagy szubsztancia nélkül való; és fölismeri, hogy a világ lényei hogyan teremtik a saját szenvedésüket. Mélységes együttérzést érez a lények iránt, és egy ígéretet fogalmaz meg, amely szerint mindaddig nem hagyja el a kényszerű lét körét (szkr. szamszára), amíg az utolsó lényt is meg nem szabadította a szenvedéstől. 


Mérhetetlen világkorszakok

Az ébredés hősének megvilágosulás felé vezető útja három mérhetetlen világkorszakon át vezet, bár bizonyos összefüggésekben beszélhetünk harminchárom mérhetetlen világkorszakról is. Egy mérhetetlen világkorszak időtartama, azt mondják, 10 az ötvenediken évet ölel föl, de természetesen a mi egyszerű emberi tudásunk távlatában ilyen hosszú időkről beszélni értelmetlen. A valóságban a bódhiszattva tudása kibontakozásának semmi köze az időről alkotott közönséges képzeteinkhez. 

Dipankara Kásjapa, az előző világkorszak buddhája

Számtalan világrendszer

A mi világrendszerünkkel egyidejűleg számtalan világrendszer létezik. Ezek nem feltétlenül a mi megszokott tér-idő képzetünkön belül vannak. Tér-idő képzetünk a sok-sok eddigi életünk során elkövetett cselekedeteink visszahatásaként (karmikusan) alakult ki, és csupán egy a végtelen sok lehetséges képzetrendszer közül. Ez azt jelenti, hogy a végtelen sok világrendszer többségébe nem juthatunk el űrhajó vagy más technológia segítségével, sőt kapcsolatot sem létesíthetünk velük az általunk használt technológia eszközeinek közvetítésével, hanem csakis a karma, azaz a gondolat ereje képes minderre. Összehasonlításként gondoljunk itt álmaink világaira, melyek az ébrenléti tér-idő képzeteinken kívül eső, karma által létrehozott szellembirodalmak – ezekbe is képtelenek vagyunk testi valónkkal eljutni, még a legfejlettebb technológia segítségével is. A gondolat ereje azonban játszi könnyedséggel, egy pillanatnyi váltással repít bennünket távoli álomországokba.

   Belső utazása során, tiszta szándékai ereje által, a megvilágosulás hőse számtalan olyan világrendszert látogat meg, amelyekben buddhák jelentek meg, azért hogy meghallgassa a tanításukat és tiszteletét fejezze ki irántuk. A Szkíta Bölcs Buddháról azt mondják, hogy 228 000 buddhát látogatott meg és fejezte ki előttük tiszteletét, előző korszakok mára rég letűnt világegyetemeiben, mielőtt az utolsó alkalommal megszületett volna a Földön. Amint fejlődése útja a beteljesüléséhez kezdett közeledni, jövendölést kapott Dipamkara Buddhától, aki az őt megelőző buddhák közül a huszonnegyedik volt. A jövendölés elmondta, hogy ő is el fogja érni a tökéletes megvilágosodást. Miután megkapta a jövendölést, elérte a bódhiszattva ösvény nyolcadik szintjét, amelyről nincs többé aláhullás. Ezután, további sok élet törekvését követően, elfoglalta helyét a Tusita istenvilágban, Svétaketu Bódhiszattva néven, és ott várta meg a végső testetöltésére alkalmas időt. 

 
Maitréja, a jövendő Buddha

Előző és eljövendő Buddhák

Különböző források és hagyományok különböző módon állapítják meg a jelenlegi világunkban a Szkíta Bölcs Buddhát megelőzően megjelent buddhák számát. A buddhista iratok közül a Lalitavisztara ötvenöt buddhát sorol föl egy helyen, és negyvenhatot egy másik helyen, míg a Mahavasztu több mint százat. A  Badrakalpika Szútra ezer buddha nevét és tulajdonságait sorolja föl, akik a Badrakalpában, vagyis a mi jelenlegi Szerencsés Világkorszakunkban megjelennek itt, a mi Földünkön. E szútra szerint az ezer közül az első Krakucsandra volt, akit Kanakamuni és Kásjapa követett, s a negyedik volt a Szkíta Bölcs Buddha, a jelen korszak Megvilágosultja. A hagyomány lejegyezte, hogy még éltek Buddha Kásjapa követők a Szkíta Bölcs Buddha korában, dacára a két buddha megjelenése között eltelt több tízezer évnek. A jelen kor buddhája után következik a jövőben Maitréja Buddha, aki jelenleg a Tusita istenországban tartózkodik, mint bódhiszattva. 

A zarándokok végigjárják Lhásza szent templomait, és olvasztott vaj felajánlásával táplálják az oltárakon lobogó mécseket

A nagy világkorszak négy szakasza

A mi jelen Szerencsés Világkorszakunk csak egy a nagy világkorszakok (szkr. mahakalpa) végtelen sorában. Ezek a nagy világkorszakok kezdettelen idők óta folyamatosan követik egymást. A legtöbb leírás szerint egy mahakalpa négy mérhetetlen világkorszakból áll. Ezek mindegyike nyolcvan kisebb, különböző hosszúságú korszakra oszlik, amelyeket szanszkritul antarakalpának hívnak. A kibontakozás húsz korszakát a fennállás húsz korszaka, majd a fölbomlás húsz korszaka, és végül az üresség húsz korszaka követi. Jelenleg elérkeztünk a káli júgába, amely a felbomlás korszakán belüli húsz időszak egyikének a végső szakasza, ebben az időszakban az emberi élet hossza az eredeti nyolcvanezer évről napjainkra lecsökkent száz évre és fokozatosan egészen tíz évre fog csökkenni, mielőtt a hanyatlás folyamata megfordul, és a felfelé ívelés újból elkezdődik. 


Ragyogó és sötét korszakok váltakozása

Egyes hagyományok szerint egy kalpa 4,32 milliárd év, és a jelen káli juga  i. e. 3102-ben kezdődött. A  badrakalpa egy ragyogó világkorszak, melyet azért hívnak úgy, mert megvilágosult lények hirdetik benne a tant. Az ilyen ragyogó korszakok váltakoznak a sokkal nagyobb számú sötét korszakokkal, amelyekben buddhák nem jelennek meg. A Badrakalpika Szútra szerint ezt a jelenlegi badrakalpát nyolcvan sötét korszak fogja követni. Az ezeket követő ragyogó korban tízezer buddha fog megjelenni. Ezt követi tízezer sötét korszak, melyet egy fényes csillaghoz hasonló korszak követ, amelynek folyamán nyolcvanezer buddha jelenik meg, majd ezt követi háromszáz sötét korszak, melyek után a Gunavjuha korszakban nyolcvannégyezer buddha jelenik meg.


A Belső Ösvény történelmi megjelenése

Mint minden feltételekhez kötött dolog, a Belső Ösvény történelmi jelenléte a világban is mulandó, és Buddha tanításai végül el fognak tűnni a következő buddha megjelenéséig. Buddha tanításának fönnállását négy fő hagyomány különbözőképpen magyarázza. Ezek szerint a tan ötszáz, kétezerötszáz, háromezer ill. ötezer évig fog a világban megmaradni. Az, hogy melyik számot vesszük alapul attól függ, hogy a tan átadásának melyik aspektusáról van szó. A Gyémánt Út hagyományban általában az ötezer év az elfogadott. Azonban, bár a tanítás történelmi kifejezésre juttatása eltűnhet, a tanítások közvetlen belső felismerés segítségével mindig elérhetőek lesznek.