Ez valóban igaz, a Megvilágosult túl van a tér-idő minden fogalmán és korlátján. Saját legmagasabb javát beteljesítette – azonban ez nem a teljes igazság róla. A Buddha a megvilágosodása által elnyert határtalan képességeit, végtelen egyetemes együttérzéssel, a világ minden lényének szolgálatába állítja. Világkorszakokkal ezelőtt megvilágosodott, ám a lények javáért álomszerű jelenéstestet öltött, és eljött Földünkre. Megjelent a látszatvalóságban, a Föld egy bizonyos pontján, a történelem egy bizonyos időpontjában, egy bizonyos nép szülötteként, bizonyos szülők fiaként. Tette ezt abból a célból, hogy mindazoknak, akik hisznek a látszatvalóságban, megmutassa a látszatvalóságban gyakorolható módokat, amelyek elvezetnek a végső valósághoz, a tökéletes felébredettség állapotához. Ügyes módszereket használt azért, hogy minél könnyebben megszabadítson minél több lényt. Ilyen ügyes módszer volt megszületése is a szkíták között.
![]() |
Sokan
hangoztatják, hogy a szkíta népek ősnépek, a szkíta műveltség
ősműveltség, amely e népek ősidőket felölelő hagyománya
szerint a világ kezdetei óta létezik a Kárpát-medencétől a
Csendes óceánig terjedő, sztyeppei övezetnek nevezett hatalmas
területen, amelyhez hozzátartozik a Tibeti Fennsík és a Himalája
is. Ugyanebbe
a családba tartoznak a északamerikai indiánok is, akik
Belső-Ázsiából átköltözött turániak.
|
Élettörténete
elmondja, hogy születése előtt a Tusita istenországból
letekintett Földünkre, és a sákja királyi párt, Tisztaétkűt
(Suddhodhana) és Tündér Káprázat Istennőt (Májádévi)
választotta szüleinek, mert úgy találta, hogy ez a szkíta nép
volt szellemiségében és érdemeiben leginkább kész a
megvilágosodás tanainak befogadására. És valóban, később
egész családja és népe a követőjévé vált.
![]() |
Buddha
fogantatása – Szkíta-kusán művészet
|
Azt
is látjuk, hogy tanításai a szkíta-hun népek között terjedtek
el legerőteljesebben, Indiában valamint Közép- és
Belső-Ázsiában, és innen terjedtek tovább, például Kínába,
szkíta-hun mesterek közvetítésével. Délkelet Ázsia egyik nagy
buddhista kultúráját Burma földjén, szintén belső-ázsiai
eredetű nép alkotta meg. A pyu nép a belső-ázsiai Ganszu ősi
hun területéről vándorolt le Burmába, és alapított meg ott egy
sok évszázados virágzó buddhista kultúrát.
![]() |
Buddha
születése – Szkíta-kusán művészet
|
Buddha
tehát a múltat, jelent és jövőt látó mindentudásával a
szkítákat választotta, mert amint azt később a történelem is
bebizonyította, a szkíta szellemiség szolgált legalkalmasabb
alappal a megvilágosodás tanításainak befogadásához, s ezért
így tudta a leghatékonyabb segítséget nyújtani a világ
lényeinek.
Sokan
észrevették, hogy az egész hagyományos
magyar (ú. n. népi) szellemiség és kultúra
az eurázsiai szkíta-hun szellemiség hordozója, és egyben a
buddhista belső
ösvény édestestvére.
A hagyományos magyar világszemlélet, gondolkodás, életérzés, művészet, irodalom, zene oly közel áll a Buddha által mutatott úthoz, mint a saját anyanyelvhez. A magyar mesék buddhista tanításokat közvetítenek, illetve azok közvetlen párhuzamait (lásd: Csöpel Láma, Kovács Imre: Titkos tanítások magyar mesékben; Csöpel Láma: Igazmondó tükör c. könyvekben), a tárgyi művészet alapjai (lásd: Csöpel Láma: A rejtett arc c. könyvében) a buddhista szellemiséggel azonosak. Buddha tanítása ezért nem új a magyaroknak, hanem az csak a varázsige, amely által minden a helyére kerül, elnyeri igaz értelmét.
A hagyományos magyar világszemlélet, gondolkodás, életérzés, művészet, irodalom, zene oly közel áll a Buddha által mutatott úthoz, mint a saját anyanyelvhez. A magyar mesék buddhista tanításokat közvetítenek, illetve azok közvetlen párhuzamait (lásd: Csöpel Láma, Kovács Imre: Titkos tanítások magyar mesékben; Csöpel Láma: Igazmondó tükör c. könyvekben), a tárgyi művészet alapjai (lásd: Csöpel Láma: A rejtett arc c. könyvében) a buddhista szellemiséggel azonosak. Buddha tanítása ezért nem új a magyaroknak, hanem az csak a varázsige, amely által minden a helyére kerül, elnyeri igaz értelmét.
Mindez
rendkívül örvendetes lehet a buddhizmus magyar gyakorlói számára,
és egészséges önértékelés érzetét keltheti bennünk, azonban
ne kövessük el azt a hibát, hogy elragadtatásba esve, a magyart
ezért valamiféle „kiválasztott”, másoknál magasabb rendű
népnek tartjuk. Buddha azt tanítja, hogy egész ösvénye az összes
lény szolgálatáról szól. A belső ösvényt követni a lények
szolgálatát jelenti. Más szóval, aki Buddha ösvényét járja,
minden egyes lényt
önmaga fölé
helyez. Aki ettől eltér, az nem nevezheti magát az ösvény
gyakorlójának – figyelmeztetnek a tanítások.
A
tibetiek
hozzánk hasonlóan, büszkén vallják szkíta-hun eredetüket, és
a tibeti népességben a szkíta-hun rokonság ki is mutatható.
|