A zavaros tudat szerint az igazság létezik időlegesen, mint igaz és nem igaz képzetek, a szándékhoz és a körülményekhez való viszonyától függésben. Ezt hívjuk viszonylagos vagy látszatigazságnak.
A
látszatigazság szándéktól és körülményektől függ.
Példa
a szándékra: Egy csalárd szándékkal nyújtott látszólagos
segítség a valóságban nem segítség, hanem ártalom. Mivel a
mások tettei mögött rejlő szándékot sosem ismerhetjük, a
kérdés mindig nyitva marad: jó volt a cselekedet, vagy rossz?
Példa
a körülményekre: A ló egy nagy állat, ha kutya mellett áll,
azonban egy elefánt mellett kicsi. Mivel a ló nagysága a
körülményektől függ, a kérdés mindig nyitva marad: a ló nagy,
vagy kicsi?
Jó
példa erre a következő párbeszéd:
MIÉRT
JÓ A NEM JÓ?
AZ
EGYSZERI LEGÉNYEK mulattak a kocsmában.
– Szerbusz, Jancsi!
– Szerbusz, pajtás!
– Nem szerbusz mán,
Jancsi!
– Mért, pajtás?
– Azért, pajtás, én már
megházasodtam!
– Az jó, pajtás!
– De nem jó, pajtás!
– Mért, pajtás?
– Azért, pajtás, hogy egy
vénasszonyt vettem el.
– Az mán nem jó, pajtás!
– De jó, pajtás!
– Mért, pajtás?
– Azért, pajtás, mert a
vénasszony pénzén sok birkát vettünk.
– Az megint jó, pajtás!
– Ej, pajtás, de nem jó!
– Mért, pajtás?
– Azért, pajtás, mert a
sok birka mind megdöglött.
– Az már baj, pajtás!
– De mégse baj, pajtás!
– Mért, pajtás?
– Azért, hogy megégett a
ház.
– Az már baj, pajtás!
– Így hát, de nem baj,
pajtás!
– Mért, pajtás?
– Azért, pajtás, hogy a
vénasszony is beleégett.
– Így hát szerbusz,
pajtás, mégiscsak legények vagyunk.
A szöveg Láma Csöpel: Igazmondó tükör c. könyvéből származik.
A könyv megvásárolható a Karmapa Házban, Taron az ajándékboltban vagy a dharmakonyvek.hu webshopon keresztül itt: https://dharmakonyvek.hu/magyar-hagyomany/mesek/igazmondo-tukor.html