Könyvajánló – gondolatébresztők IV. – HAGYOMÁNY

 A Longmen barlangok * – Kína
Buddhista barlangtemplomok, melyek alapítása a buddhizmust pártfogoló Északi Wei Dinasztia idejére esik.
Ez a dinasztia belső-ázsiai hun rokon xianbei eredetű volt.

következő nagy téma a hagyomány. Azt mondjuk, hogy egy évezredes hagyományhoz tartozunk, de ez nem azt jelenti, hogy úgy vagyunk hagyománytisztelők, hogy a régi dolgokat tiszteljük. Nem kell feltétlenül és vakon tisztelni a régi dolgokat. A jelent kell tisztelni, a belső ösvény hagyományát, ami a jelenben van. Buddha azt jelenti, hogy a fölébredett, megvilágosodott. De mit is jelent pontosan a fölébredett? Mit is csinál az ember, amikor fölébred?
Dipankara Kásjapa, az előző világkorszak buddhája

Buddhát és egy sztúpát ábrázoló sziklarajz

Buddha – Tunhuang, Ganszu

Jelenleg álmodunk, alszunk, emlékszünk a múltra, tervezgetjük a jövőt, és akkor egyszer csak fölébredünk, és akkor vajon hol vagyunk? A jelenben vagyunk, és egyszerre rájövünk, hogy eddig csak álmodtunk. Nem tettünk mást, mint a múltra emlékeztünk, a jövőt tervezgettük, fantáziáltunk, álmodoztunk. De ha fölébredünk, a jelenben vagyunk. Tehát Buddha fölébredt a zavaros, kavargó tudatból, ezért hívjuk Felébredettnek, ezt jelenti a Buddha.


A szerencsés világkorszak ezer buddhája (részlet)

Azóta a hagyomány nem szól másról, mint fölébredni a jelenbenés megtapasztalni a jelent, annak, ami. A jelenben minden itt van, a jelen végtelen, óriási. Ha fölébredünk a jelenben, minden a miénk, belül-kívül, mindenhol. Tehát a hagyomány annak a hagyománya, hogy Buddha segített a tanítványainak fölébredniÍgy nem a régi dolgok kövületeit kell tisztelni, hanem föl kell ébredni a jelenbenés a hagyomány, amiről beszélünk, egy ilyen hagyomány.


Közép-ázsiai szerzetesek – Tunhuang, Ganszu
Nem arról szól, hogy Buddhát azért tiszteljük, mert 2500 évvel ezelőtt milyen csodálatos dolgokat valósított meg. Lehet, de itt a jelenben most mi közünk is van hozzá? Nem tudhatjuk, hogy nagy ember volt-e, azt sem tudhatjuk, hogy ténylegesen létezett-e. De mivel fölébredt, és a tanítványait is segítette fölébredni, és azok is a saját tanítványaikat, és ez mind a mai napig folytatódik, ezért fontos nekünk Buddha. Mert megmutatta, hogy itt a jelenben föl lehet ébredni. Konkrétan erről a hagyományról van szó, és nem másról. Így nem kell nekünk semmilyen hagyománynak a kövületeit tisztelni. A hagyomány itt kizárólag arról szól, hogy ébredj föl, most, itt a jelenben. Erről is nagyon sok szó van a Szkíták és hunok a Buddhák ősi útján I-II. című könyvben.


Tibeti szerzetesnő oltárt készít

Az adott témakör mélyebb megismerése érdekében böngésszen legújabb blog oldalunkon: https://csomakozpont.blogspot.com/

A könyv megvásárolható a Karmapa Házban, Taron az ajándékboltban vagy a dharmakonyvek.hu webshopon keresztül itt: 
https://dharmakonyvek.hu/magyar-hagyomany/szkita-tudat/szkitak-es-hunok-a-buddhak-osi-utjan-i-kotet.html
https://dharmakonyvek.hu/magyar-hagyomany/szkita-tudat/szkitak-es-hunok-a-buddhak-osi-utjan-ii-kotet.html
* Longmen-barlangok, Yungang-barlangok
A Tuoba Wei, más néven Északi-Weiként is ismert dinasztia, amelyet a hun-mongol rokon Xianbei Tuoba klánja alapított, 386-tól 534-ig uralkodott Észak-Kínában. Az Északi-Wei dinasztiának különösen Észak-Kína 439-ben történt egyesítésében volt szerepe: erre az időszakra jellemző volt a kínaiak szemében külhoni gondolatok, eszmék bevezetése, így például a társadalom hun-xianbei vezető rétege által gyakorolt buddhizmus is ekkor került megalapozásra.

Ebből a korszakból sok műalkotás 
fennmaradt, mind a taoista, mind a buddhista művészetből. Ebben a korszakban építették, az 5. század közepétől a Yungang-barlangokat Datong közelében, és a dinasztia uralkodásának vége felé a Longmen-barlangokat, melyek a későbbi főváros Luoyang mellett épültek. Ezekben több mint 30.000 buddhista műalkotást találtak e dinasztia idejéből.