David Steindl-Rast
bencés szerzetes érdeklődése a szivárványtest iránt akkor
kezdődött, amikor különböző történeteket hallott tibeti
mesterekről, akik gyakorlásuk révén a bölcsesség és az
együttérzés magas szintjét érték el. Az elbeszélések szerint,
mikor ezek a mesterek meghaltak, szivárványok jelentek meg az égen.
Szivárványtest, mint jelenség - az elérhető tudatosság és megvilágosodás legmagasabb szintje |
Shamar Rinpocse hamvasztási ceremóniája - 2.44-től feltűnnek az égen a szivárványok:
"És azt
mondták nekem, hogy néhány nap múlva a testük eltűnt.
Bizonyos esetekben a haj és a körmök megmaradtak, más esetekben semmi sem maradt.”
Bizonyos esetekben a haj és a körmök megmaradtak, más esetekben semmi sem maradt.”
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
—meséli a
bencés atya.
E történetek
arra késztették, hogy Jézus Krisztus feltámadására gondoljon,
ami hitének központi tárgya. "Tudjuk, hogy Jézus egy mélyen
együttérző, önzetlen személy volt. Amikor meghalt, az
evangéliumok szerint a teste eltűnt.”
"Napjainkban — mutat
rá Steindl-Rast — Jézus Krisztus feltámadását többféle módon
magyarázzák. A fundamentalisták szerint a halál állapotából
való feltámadás egyedül Jézussal történt meg, más emberrel
nem eshet meg. A minimalisták, másfelől — mondja Steindl-Rast — Jézus szellemének továbbélésére összpontosítanak, és azt
tartják, hogy Jézus feltámadása nem vonatkozik a testére.”
Jézus szivárványban |
Jézus megjelenik Assisi Szent Ferenc előtt angyalként |
Jézus a "tű fokán", egy csillagokkal teli kapuban. Fényes fehér ruhát visel, amely a tökéletes testet szimbolizálja. |
Azonban sok olyan ember van (beleértve őt magát is), akik nyitottak aziránt, hogy a test is fontos szerepet játszik a szellem birodalmában, és bizonyos szellemi tapasztalatok egyetemesek.
AMIT TUDNUNK
KELL A SZIVÁRVÁNYTESTRŐL
Szivárványtestnek hívjuk azt a jelenséget, amely bizonyos, magas megvalósulási szintet elért, megvilágosult gyakorlók halálakor lép fel.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
E gyakorlók,
amikor meghalnak, húsvér testüket ragyogó fénnyé oldják fel,
amely a szivárvány színeiben tündököl.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Testükből
bizonyos esetekben csak a körmük és a hajuk, más esetekben pedig
semmi sem marad hátra. Bár a szivárványtestet csak rendkívüli
szellemi-lelki fejlettséget elért emberek képesek megvalósítani,
a tibeti buddhizmus gyakorlói közül az évszázadok folyamán
nagyon sokan távoztak el e világból ezen a különleges módon. A
tibeti buddhizmus élő hagyománya a szivárványtest jelenség igen
nagy számú esetének hiteles leírását őrizte meg.
-------------------------------------------------------------------------
Steindl-Rast atya
mondja:
-------------------------------------------------------------------------
"Ha
antropológiai tényként leszögezhetjük, hogy amit Jézus
feltámadásáról leírtak, nemcsak, hogy másokkal is megtörtént,
hanem napjainkban is játszódik, az ember képességeiről alkotott
nézeteink teljesen más fénybe kerülnek.”
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SZIVÁRVÁNYTEST
TAPASZTALATOK NAPJAINKBAN
Khenpo Acsö |
Tiso atya,
Steindl-Rast munkatársa, megszerezte egy tibeti szerzetes nevét,
akinek a teste halálakor eltűnt: Khenpo Acsö 1998-ban halt meg.
Tiso atya elutazott Tibetbe, és egy nehezen megközelíthető
területen megtalálta a falut, ahol Khenpo Acsö remetelaka állt.
Elment a faluba, és halálának szemtanúival beszélgetéseket
folytatott, amelyeket hangszalagra rögzített. Sok olyan emberrel is
beszélt, aki ismerte őt.
"Nagyon
érdekes ember volt, függetlenül halála körülményeitől
is — jegyzi meg Tiso atya — mindenki azt emlegette, milyen hű volt
fogadalmaihoz, milyen tisztán élt, és hogy gyakran beszélt az
együttérzés kiművelésének fontosságáról. Képes volt
tanítani még a legdurvább jelleműeket is arra, hogy hogyan
lehetnek egy kicsit gyengédebbek, egy kicsit figyelmesebbek. A
puszta jelenléte megváltoztatta az embereket.”
A szerzetes
hozzátartozói a következőt mesélték el:
Khenpo Acsö
halála előtt néhány nappal szivárvány jelent meg közvetlenül
a kunyhója felett. Miután meghalt, szivárványok tucatjai voltak
az égen. Khenpo Acsö a jobboldalán fekve távozott el. Nem volt
beteg, úgy tűnt, semmi baja sincs, és az OM MANI PADME HUM mantrát
ismételgette. A szemtanúk szerint, miután lélegzete megállt,
testszíne rózsásra változott. Egy valaki azt mondta, tündöklő
fehér lett. Mindenki azt mesélte, ragyogni kezdett. Testét a sárga
szerzetesi köntösébe burkolták, és a napok múlásával látták,
hogy a test csontjai a köntös alatt lassan zsugorodtak. Gyönyörű,
titokzatos zenét is hallottak, amely az égből szólt, és
illatszerek illatát érezték.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hét nap múlva
eltávolították a sárga köntöst, és nem volt test alatta.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Láma Norta és
még néhányan elmondták azt is, hogy halála után Khenpo Acsö
megjelent nekik látomásokban és álmokban.
Szirványtest ábrázolások a tibeti buddhizmuson belül:
MÁS SZIVÁRVÁNYTEST ESETEK
Francis Tiso
megjegyzi, hogy az egyik legkülönösebb beszélgetést Láma
Acsövel, az elhunyt szerzetes tanítványával folytatta le, aki
elmondta, hogy amikor majd meghal, maga is szivárványtestben
távozik.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Két,
sötétben készült fényképet mutatott magáról, és ezeken a
képeken a teste fényt sugárzott.”
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tiso atya
elmondja, hogy a halál után röviddel eltűnő testek eseteit már
évszázadokkal ezelőtt is leírták, mint például Milarepa, a
nagy tibeti szent klasszikus történetében, aki a Xl. században
élt.
"Ennek a
klasszikus irodalmi műnek a kilencedik fejezetében — magyarázza
Tiso atya, aki disszertációt írt e buddhista szentről — az áll,
hogy a teste szivárvánnyá oldódott, és tökéletesen eltűnt
röviddel halála után.” Milarepa több tanítványa ugyanígy
érte el a szabadulást, testi maradványok hátrahagyása nélkül.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Az évszázadok
folyamán Tibetben a szivárványtest jelenség igen nagy számú
esetét írták le hiteles módon, sok szemtanú megerősítésével.
Tashi Lamo teste halála után |
EGY
NYUGATI GYAKORLÓ, AKI ELÉRTE A SZIVÁRVÁNYTESTET
Az alábbi eset
különösen érdekes számunkra, mert főszereplője egy nyugati
gyakorló, aki megvalósította a szivárványtestet.
Kunu Láma
Tenzin Gyaco, aki igen magas kort elérve távozott el a hetvenes
években, egy tanult és nagy tisztelettel övezett láma volt. Maga
a Dalai Láma is sok tanítást kapott tőle. Egy tanításon,
amelyet Bodhgájában, Buddha megvilágosodásának helyszínén
adott, Kunu Láma a következő történetet mesélte el:
A negyvenes évek
közepén a kelet-tibeti Khamban élt, és elvonultságban gyakorolt.
Egy kétszintes ház földszintjén lakott, az emeletet pedig egy
nyugati ember foglalta el, aki szintén buddhizmust gyakorolt. Kunu
Láma és a helybéli lakosok az idegent "szahib”nak hívták,
ami az indiaiak által a nyugatiakra használt udvarias megnevezés
volt.
Ki volt ez a
szahib? Honnan jöhetett? Lehet, hogy Indiából menekült el a
második világháború alatt, vagy lehet, hogy misszionárius
volt — voltak néhányan Tibetben — aki buddhista lett.
Egyszer az
történt, hogy több napja nem látta senki a szahibot. Végül
valaki szivárványokat látott az ablakában. Megdöbbenten, Kunu
Láma néhányadmagával felment az emeletre, kinyitották az ajtót,
és bizony
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
a szahib helyén
csak szivárványokat láttak. Megrázták a ruháit, amelyekből még
több apró szivárvány záporozott elő! A szahibból pedig csak a
körmei és a haja maradt.”
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SZEMLÉLETÜNK
TÁGÍTÁSA
Steindl-Rast atya
mondja:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Új
fényben kell megvizsgálnunk ezeket az intézményeket és
gyakorlatokat, hogy az emberiség számára mélységes igazságokat
tudjunk újra felfedezni az emberi tudat kiterjedéséről, és az
emberek képességeiről.”
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
majd folytatja:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"szeretnénk
elérni, hogy egy tiszteletteljes módon befoglalhassuk e gyakorlatok
egy részét a mi saját nyugati bölcseleti és vallási
hagyományunkba.”
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A
kutatócsoport azt tervezi, hogy a kutatás területét kiterjessze a
tibeti kultúra határain túl, hogy összehasonlíthassák a
szivárványtest jelenségét Jézus Krisztus feltámadásával.
"Tudomásunk szerint — mondja Tiso atya — a legtöbb
keresztény szent teste nem tűnt el, és nem zsugorodott haláluk
után. A katolikus és
ortodox kereszténység magas megvalósulást elért szentjei az
inkorrupció irányába látszanak hajlani, vagyis a testük nem
indul bomlásnak a haláluk után.”
Lourdes-i Szent Bernadett romlatlan teste |
Pió atya romlatlan teste |
Azonban,
teszi hozzá,
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
testbeni
fölemelkedést említenek a bibliában és más hagyományos
szövegekben Énokkal, Máriával, Illéssel és feltehetően
Mózessel kapcsolatban.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ez a kutatás
nyilvánvalóan ellentmondásos, mivel a halál utáni élet, a
halhatatlan lélek, és az újjászületés ősrégi kérdéseivel
foglalkozik.
Továbbá azt
mutatja meg, hogy
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jézus Krisztus
feltámadása nem volt egy elszigetelt eset, hanem példaként ragyog
arra, ami lehetséges minden ember számára.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A 16. Karmapa Rangjung Rigpe Dorje - Fekete Korona Szertartás alatt készült fotó |
Mind Tiso atya,
mind Steindl-Rast kihangsúlyozza, hogy ezek a tapasztalatok csak
magasan fejlett egyénekre érvényesek, akik az együttérzés és
szeretet megtestesülései. Azt a következtetést vonják le, hogy
ezek a kvalitások— lelkiismeret és tudatosság—a fejlődés
mozgatóerői. "Remélem, hogy a szivárványtest kutatása
jobban ráébreszt bennünket e lehetőségre”—mondja
Steindl-Rast.
Tiso atya azon a
véleményen van, hogy a mai világban, ahol a gazdasági
igazságtalanság, a fogyasztás és a kizsákmányolás még mindig
uralmunkon kívül van, sürgős szükség van arra, hogy az emberek
szerető, emberbaráti és szellemi dimenzióit megerősítsük.
A
szivárványtesttel kapcsolatban Tiso atya és csapata reméli, hogy
tanúja lehet az egész jelenségnek, és tudományosan
dokumentálhatja is azt, miközben lejátszódik.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Az a
fontos, hogy tágítsuk a szemléletünket arról, hogy mit hiszünk
lehetségesnek.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fel akarjuk
fedezni, vannak-e módok a szellemi gyakorlataink kifejlesztésére,
amelyek még ha nem is vezetnek el bennünket a szivárványtest
személyes átéléséhez, elvezethetnek a legmagasabb képességeink
valamely más megnyilvánulásához.”
Mary Devincentis Herzog alkotása |
—Rövid
kivonat
Láma Csöpel:
JÉZUS FELTÁMADÁSA ÉS A SZIVÁRVÁNYTEST című írásából