Szeretettel ajánljuk figyelmetekbe az alábbiakban összegyűjtött, a Belső Ösvényhez kapcsolódó filmek gyűjteményét és ajánlóit, mely ajánlók nagy részét a Magyarországi Karma Kagyüpa Közösség tagjai írtak a filmekhez.
Itt hétről-hétre újabb és újabb filmek ajánlóit olvashatod el és válogathatsz kedvedre.
A filmeket Láma Csöpel és a Magyarországi Karma Kagyüpa Buddhista Közösség tagjai válogatták és tekintették meg közösen az elmúlt évek folyamán.
A filmekhez kapcsolódik egy beszélgetés is Tiszteletreméltó Láma Csöpellel és a szangha tagjaival, amelyeket meg lehet hallgatni weboldalunkról. https://buddha-tar.hu/media/letoltheto-tanitasok/ (szűrd a keresést és a címbe írd be, hogy "film")
Jó filmnézést kívánunk mindenkinek! Váljon minden lény javára!
1. Út a megvilágosodáshoz (vietnámi 4 részes film)
Történelmi időkről és nagy idők tanúiról szól a film, Buddha életének bemutatása. Ez a film azért különleges, mert a Hoang Phap kolostor szerzeteseinek feldolgozásában készült. Szerzetesek készítették és szerzetesek játszanak benne. Buddha életének fő motívuma a szenvedésről szóló és a szenvedéstől való megszabadulás tanítása. Megjelennek a filmben életének főbb szereplői: a szkíta királyi családja tagjai, főbb tanítványai, Ananda, Sáriputra, Modgaljajána, Kasjapa, Szubhúti, Dévadatta, Angulimála és ahogy az ő egyéni történeteik és küzdelmeik beleszövődnek a Belső Ösvény elterjedésének történetébe. (Pont úgy, ahogyan ma a mi kis egyéni történeteink bele fognak szövődni a hazai buddhizmus terjedésének történetébe.) A Belső Ösvény gyakorlása az, hogy mélyére megyünk történeteinknek és szembesülünk önmagunkkal, a tudatunkkal.
2. Avalokitesvara - a Könyörületesség Buddhája
(kínai játékfilm, 103 perc, 2013)
A film régmúlt időkben játszódik, amikor a „keleti barbárok” a hunok, vagyis szkíta őseink révén elterjedt Kínában a nem dogmatikus belső ösvény, a buddhizmus. A történet a kínai Putuo hegy környékén zajlik és egy szobor körül forog, amely Avalokitesvarát, más néven Csenrézit, a Nagy Együttérzőt ábrázolja. Amint a szent szövegek, a szent szobrok is Buddha – a bennünk fénylő világosság megtestesülései és időnként életre kelnek. A történet fő alakja egy lány, aki a szobor öntésével egyidőben született és bár látszólag egyszerű ember volt, mégis minden cselekedetéből kitűnik, hogy megvalósította a Nagy Együttérzőt, sőt... Kínában női alakban tisztelik Avalokitesvarát (neve: Kuan Yin), szobra ma is ott áll a Putuo hegyen, ennek legendáját meséli el a film.
3. Milarepa (amerikai-bhutáni film, 90 perc, 2006)
Milarepa élete példa minden belső úton járó ember számára, és példa arra is, hogy bármilyen esélytelennek látszó kezdőpontról elérhetünk a legmagasabb csúcsokra. Milarepa élete szerencsétlenül kezdődött, édesapja halála után kisemmizték a rokonai és édesanyja kérésére több tucat embert, köztük rokonait is megölte mágiával... gyilkossá lett. Szenvedései hatására és a belső ösvény gyakorlása során ráébredt, hogy nincs fontosabb teendője az életben, mint saját tudatának a megismerése és a megvilágosodás elérése. Mivel érdemek híján volt, sok megpróbáltatáson kellett keresztül mennie, mestere több házat felépíttetett és lebontatott vele, ő mégis odaadással és rendületlenül követte őt. Hosszú éveket töltött nagy nélkülözések közt, magányos elvonulásban a hegyekben, mire elérte a megvilágosodást. Szenvedése által ígérete szerint követői útját is megkönnyítette.
4. Milarepa (4 részes tibeti film, összesen 8 órás)
Ez a film azért rendkívül különleges a karma kagyü buddhista hagyományvonal nagy mestere, Milarepa életrajzainak sorában, mert buddhista tanítók, lámák rendezték és lámák játszanak a filmben. Megvilágosodott mesterek gyönyörű arcait láthatjuk, gyönyörű tájakon és határtalan gyöngédséggel ábrázolt jelenetekben.
Az ilyen dharma filmek a modern kor thankái – olyan értelemben, ahogy
a buddhisták szentként tekintenek általában a könyvekre, a buddhákat ábrázoló szobrokra, fényképekre, festményekre, a thankákra, mert számukra ezek mind Buddha megtestesülései. Ez a film is ilyen thankákhoz, szentképekhez hasonlatos.
Amint a sírokhoz kijáró emberek is beszélgetnek az elhunyt képén keresztül szeretteikkel, ugyanúgy a thankákon, filmeken keresztül is valódi kapcsolat alakulhat ki a buddhákkal, a lámákkal. Megnyílnak az odaadás csatornái, megkaphatjuk az áldásukat, ami valódi áldás, nem csak képzeljük. Gyönyörű tanításokat hallhatunk a filmben. átérezhetjük a hálát, amiért Milarepa végigjárta értünk a szenvedésekkel teli ösvényt, hogy nekünk, követőinek könnyebb legyen.
Érdemes a filmet otthon egyedül többször is megnézni, elmélyülni benne, meditációval összekötve.
5. Kundun (amerikai filmdráma, 130 perc, 1997)
KUNDUN - így nevezik a Dalai Lámát a tibetiek. A buddhista vallás fejének önéletrajzi írása alapján készült film 1937-ben kezdődik, amikor egy kis tibeti tanyán rábukkannak a kétéves Tenzinre, akiről kiderül, hogy ő a Dalai Láma XIV. reinkarnációja. Négyévesen a gyermek a Potala Palotába kerül s ott nevelkedik. A már felnőtt Kundun felismeri a veszélyt, amit a kommunista Kína jelent Tibet számára. Kína be akarja bizonyítani, hogy Tibet Kína része, és ezért nem riad vissza az erőszak alkalmazásától sem. Ettől kezdve Őszentsége vállára szinte elviselhetetlenül nagy súllyal nehezedik saját és népe sorsa. Fiatalon nehéz döntések sorozatát kellett meghoznia egészen 1959-es emigrációjáig, és utána is az emigráns kormány segítségével népe érdekeit képviseli és hangoztatja. A tibetiek ma is őt tekintik legfőbb vallási vezetőjüknek, bár szülőhazájában még arcképének birtoklását is szigorúan büntetik a kínaiak.
Magyarország története sokban hasonlít Tibet történetéhez. Ahogy 1959 után rengeteg vallási vezetőnek kellett menekülnie és emigráns kormány alakult Indiában, az 1956-os forradalom után hazánkban is Mindszenty bíborosnak és a papoknak menekülniük kellett és szintén emigráns magyar kormány alakult külföldön. Az amerikaiak kezdetben támogatták a tibeti mozgalmat, majd miután Kínával megegyeztek, cserben hagyták a tibetieket. A magyar kormány legitimitása hasonlóképpen zajlott, miután a Kádár kormányt elismerték a nagyhatalmak, már nem állt érdekükben támogatni az emigráns kormányt.
Tibet és a Dalai Láma jelképpé vált, a leigázott és gyarmatosított, vallásuktól, nyelvüktől, kultúrájuktól megfosztott, megbolygatott életű, megszállt népek jelképévé. A mindenkori Dalai Láma a Nagy Együttérző, Avalokitésvara (Csenrezi) inkarnációja, újra testet öltött alakja, akinek hitvallása: "Legyek az orvos, legyek a gyógyír és magam legyek az ápoló a világ minden betege számára, míg meg nem gyógyul minden lény!"
6. Dogen, zen mester (japán életrajzi dráma, 127 perc, 2009)
Dogen zen mester új életet adott a buddhizmusnak Japánban az XIII. század elején. Jelentősége Bodhidharmához hasonlítható. Ez a kiváló, zen modorban megkomponált japán film bemutatja Dogen mester izgalmas, de elsősorban magasztos életét, a hagyományvonal átvételét, a mester megvilágosodását és a Zen tovább adását. Kínában tanult, majd szülőföldjén sok üldözés után új alapokra fektette a buddhizmust, a gyakorlásra és a megvalósításra helyezve a hangsúlyt, mindenféle előítélettől mentesen és képmutatás, megalkuvás nélkül. Még az uralkodónak is élete kockáztatásával ellentmond és irányt mutat.
Helyzetük sokkal nehezebb volt, minmt a mai kor gyakorlóié, többször üldözték őket és menekülniük kellett kolostorukból, viszont hasonlóság a mi helyzetünkkel, hogy ők is úttörők voltak országukban a buddhizmus terjesztésében. A vízfelszínen tükröződő hold, mint a dharma igazságának képi megjelenítése többször előbukkan látványosan a filmben.
Az érdemek halmozása hiányzott a zen buddhizmusból, ezért nehezen megközelíthető út az egyszerűbb adottságú emberek számára.A tibeti buddhizmusban az ember, ha kellő mértékű érdemeket halmozott, akkor a felismerés gyakran magától jön.
„Én megálltam Angulimala. Neked kellene megállnod most. Angulimala, én megálltam. Nem ártok más lényeknek.”
Élete példa mindannyiunk számára, ha néha helytelen úton is tévelyegnénk, mégis van reményünk, ha fáradhatatlanul törekszünk.
8. A Hatodik Pátriárka legendája (kínai film, 92 perc)
9. Játszunk, Dharma! - Hi Dharma, let's play! (Koreai, 95 perces film)
A Chunno klán néhány tagja egy véres összecsapás után menekülni kényszerül az ellenséges klán tagjai elől. Hamarjában rájönnek, hogy tégla van a klán tagjai közt, aki elárulta őket. A rendőrök elől pedig menedéket keresnek amíg elül a zűr. Ez e menedék pedig nem más mint egy kis hegyi kolostor ahol rögtön meg is keserítik az ott lakó szerzetesek életet. Öntörvényűségük és agresszivitásuk viszont nem menti meg őket attól, hogy rájöjjenek, igenis van mit még tanulniuk az életben.
A kolostor vezető szelíd pártatlanságával feladja a leckét a szerzeteseknek és a gengsztereknek is, hogy a belső ösvényen véletlen se akadjon el senki. A kezdeti bonyodalmakból lassan egy szivetmelengető és őszinte történet alakul ki, amely bemutatja, hogy még a maffiózók sem velejéig romlott emberek.
A film végére kiderül az áruló kiléte is, aki nem kerülheti el sorsát, bármennyire magabiztos is.
10. Boonmee nagybácsi, aki fel tudja idézni múlt életeit - Uncle Boonmee, who can recall his past lives (114 perces, dráma, fantasy)
Boonmee nagybácsi vesebetegségben szenvedve a halálára keszül. Utolsó napjaira meghívja sógornőjét, Jen-t a farmjára unokaöccsével, Tong-al együtt. Az a terve, hogy Jen-re hagy mindent. A családi vacsora alatt azonban váratlanul feltűnik elhunyt felesége, Huay szelleme, és eltűnt fia, Boonsong is, aki majom szellemként tér vissza.
A váratlan vendégek és szerettei társaságában Boonmee bácsi időről időre visszaemlékszik egy-egy korábbi életére miközben azon is elmélkedik, hogy milyen tettekért jutott neki ez a betegség.
Nemsokára Boonmee érezni kezdi, hogy eljött az ideje így gyalogszerrel útra kelnek mielőtt meghalna. Az út egy erdőn keresztül vezet, ahol végig majom szellemek kísérik őket szemmel kellő távolságból. Majd Huay egy barlangba vezeti a társaságot, ahonnan másnap már csak Jen és Tong tér vissza.
2. Mi marad Tibetből? (What remains of us?)
A Kína által 1959-ben megszállt Tibetben azóta is szigorúan tilos a külföldre menekült Dalai Láma képét bármilyen formában mutogatni. Egy Kanadában született tibeti lány visszatér ősei földjére, elviszi a Dalai Láma videó üzenetét a tibetiek számára és titokban több helyszínen, több embernek lejátssza.
A videó mindenkiben erős érzelmi reakciókat kelt, az elnyomatás keservei sokszor könnyeket csalnak a nézők szemébe. Beszámolnak a kulturális, etnikai, nyelvi és vallási hátrányaikról, reményvesztettségükről és megnyilvánul a Dalai Láma iránt érzett határtalan szeretetük.
A Dalai Láma üzenete hangsúlyozza az erőszakmentesség nemes eszméjét, ezt tartja a tibeti nép legfőbb, maradandó értékének:
„Spiritualitásunk és együttérzésünk összekapcsolódott a buddhizmussal és békére inspirálja a világ népeit. Ezért hát fontos számunkra, hogy ne hagyjuk veszni ezeket a drága értékeket, amelyeket a világ tisztel.”
„ A szabadságért harcolunk, nem a kínai nép ellen. Ez nem olyan csata, amiben nyerni vagy veszíteni lehet, hanem egy drága örökség túléléséről szól, ami történetesen a mi birtokunkban van.”
3. Tündöklő Hold, Dilgo Khjentse Rinpocse élete
(dokumentumfilm/angol hang/magyar felirat 60 perc, 2000)
A film korunk egyik legtanultabb és legnagyobb megvalósítást elért tibeti mesterének életét mutatja be rendkívül színesen, fénykép, narráció, videófelvétel és rajzfilm formák kombinációja segítségével.
Dilgo Khjence a Vas Kutya évében (1910) született Dilgo, a degei király miniszterének családjában. Hat éves korában egy tűzeset során súlyosan megégett és hat hónapig súlyos beteg volt, ami arra késztette, hogy noviciussá avatását kérje. Tizennyolc éves korától kezdve tizenkét éven át magányos helyeken tartózkodott és gyakorolta a különböző tanításokat. Tibet valamennyi buddhista hagyományvonalából kapott tanításokat. Számos meghatalmazást és tanítást adott a tizennegyedik Dalai Lámának is.
Magas és igen nagytermetű volt. Mikor más mesterek társaságában tartózkodott olyan volt, mint a dombok fölé magasodó hegycsúcs, vagy a hold a csillagok között. Nem csak azért mert fizikailag kimagaslott közülük, hanem tudása és megvalósításának mélysége miatt. Mikor tanított, tanításai olyanok voltak, akár a folyó áramlása. mintha emlékezetből olvasna egy gyönyörű szöveget. Kedvessége határtalan volt. Egész életét anak szentelte, hogy tanításokat és átadásokat adjon mindazoknak, akik eljönnek hozzá érte.
4. Buddha elveszett gyermekei
(holland dokumentumfilm, 96 perc, 2006)
A thaiföldi arany háromszög határvidékén, amely a drogcsempészetről és a szegény hegyi törzsekről ismert, Phra Khru Bah Neua Chai Kositto (más néven Tigris Szerzetes), az egykori thai bokszolóból lett buddhista pap lóháton járja a vidéket, rettenthetetlenül osztva az imát, az orvosi kezelést és az oktatást a falusiaknak, miközben szerzetes növendékeket toboroz a kolostorába, az Arany Ló Templomába. A jelentkező gyerekek a meditáció mellett kick-bokszolnak és lovakat gondoznak, hogy elsajátítsák a megvilágosodáshoz szükséges empátiát. A fiúk történeteiből megismerjük Phra Khru Bah érdekes és ellentmondásos személyiségét. A Buddha tanításait követő szerzetes feltárja előttünk lélekemelő és igazságkereső útját.
„Úgy tekintek ezekre a növendékekre, mint saját gyermekeimre...
Nem úgy tekintem ezt a tevékenységet, mint munkát, hanem mint egy lehetőséget, hogy boldogságot adjak nekik.” - ez Khru Bah hitvallása.
Személyisége és élete példa számunkra a „hétköznapi” bódhiszattva magatartásról, a cselekvő együttérzés erejéről. Erősítheti bennünk az eltökéltséget és a hitet, hogy bizony „egy fecske” is csinálhat nyarat.
5. A Dalai Láma menekülése (francia dokumentumfilm, 59 perc, 2009)
1959. március 17-én a szakértőivel való tanácskozás után a Dalai Láma úgy dönt, hogy elhagyja Tibetet és önkéntes száműzetésbe vonul. Tettének oka: kilenc évig próbált tárgyalni Maóval Tibet sorsáról, eredménytelenül. Amikor viszont meghívást kapott a kínai hatóságoktól, hogy vegyen részt az egyik rendezvényükön, tisztában volt vele, hogy onnan soha nem térne vissza élve. Önkéntes száműzetése megmentette Tibetet a felszámolástól, illetve a Kínába való beolvasztástól. A történetet a 14. Dalai Láma, illetve közvetlen munkatársai mesélik el.
6. A valódi gyermek - a tibeti Láma Koncsog újraszületése (izraeli dokumentumfilm, 102 perc, 2008)
Egy tibeti szerzetes fáradhatatlan kutatása az ő szeretet mesterének újraszületése után. Tenzin elindul ezen a felejthetetlen küldetést gyalog, öszvér, és még helikopter, a lélegzetelállító tájak és távoli hagyományos tibeti faluban. Along the way, Tenzin hallgat történeteket kisgyermekek speciális jellemzőkkel, és végrehajtja ritkán látott rituális vizsgálatok célja annak megállapítása, teh valószínűségének reinkarnáció. Végül bemutatja a gyermek úgy véli, hogy az ő reinkarnálódott mester.
7. Dakinis - A bölcsesség női aspektusa
(osztrák dokumentumfilm, 60 perc, 2010)
Tibetről egy nagyon szép és személyes film; Véronique Jannot, francia színésznő rendezte. A színésznő személyiségén át látjuk Tibetet más szemmel, ettől könnyebb a nézői befogadás. A dákini a női princípium megtestesülése. Köze van mindenhez, ami ösztönös, bölcs, ígéretes. Meghatározása azonban épp olyan hiábavaló kísérlet, mint a csillagpor megragadása… A dákini a természet energiája, egyetemes, spontán energia. A dákini elv inkább ösztönös megérzéssel, semmint intellektuális elemzéssel közelíthető meg. Természetesen nem csak a nők rendelkeznek vele, ahogyan a férfi princípium sem kizárólag a férfiak sajátja.
Veronique Jannot francia színésznő, rendező azt a megoldást választotta, hogy néhány nő megszólaltatásával beszél a dákiniről. Keletről és nyugatról származó nőket mutat be ebben a spirituális dokumentumfilmben. A legkülönbözőbb neveltetésük volt ezeknek a kiválasztott nőknek, más és más szenvedésben volt részük, eltérő a társadalmi környezetük. Mindegyikükből valami különös fény sugárzik. Némelyik beleszületett a tanokba, mások életútjuk során találtak rájuk. Mindazonáltal valamennyiükből árad a hit, szeretet és az együttérzés. Mások segítése a mindennapjaik része, céljuk a szenvedés enyhítése.
Kétféle dákini létezik: a bölcsesség dákinik, a tanítások védelmezői; és az egyszerű, világi dákinik, akik nőként, különböző szintű spirituális erővel és tudással születnek. Gyakorlati szempontból a dákinik láma-feleségek. Némelyikük azonban olyan spirituális szintre jut el, hogy saját jogon is lámává válik.
8. Dolma Lányai (angol-nepáli-magyar dokumentumfilm, 67 perc, 2012)
A Dolma lányai egy egészen rendkívüli utazásra invitál Nepálba, ahol a tibeti buddhizmust a szerzetesnők szemén keresztül ismerhetjük meg. Nepál szívében él egy elkülönült női közösség, akik egyedülálló életformát választottak. Egy ősi tradíció köti össze őket, amely számtalan generációt áthidal. Fejüket borotválják, vörös ruhát hordanak és a szerzetesi fogadalomnak szentelték életüket. A film olyan nők életét mutatja be, akik a régi hagyományok és a mai modern világ kereszteződésében élnek Katmanduban. Különböző a hátterük, de ugyanazért a célért küzdenek.
9. „Így hallottam én” - Csögyam Trungpa tanít
(amerikai dokumentumfilm, 60 perc, 2001)
Csoma
"Kőrösi Csoma Sándor, a szegény tudós a XIX. század egyik nagy, eredeti munkása. Nemzedékének tudósai számára Csoma egy Erdélyből származó homályos alak volt, magára hagyott és hontalan a himalájai hegyek között. De a hegyek csúcsairól egy óriás árnyékát vetette Közép-Ázsiára." (W. W. Hunter)
Az élet vendége finom hangzásokkal és vonzó képekkel igyekszik kifejezni Csoma érzéki élményeit – róla szőtt népszerű legendák, humorosan illusztrált, színes animációs betétekkel. A Himalája kolostorai és az Indiai felvételek szuper 8-asra készültek. A színek rendkívül visszafogottak, alig érzékelhetőek, míg a beszélt szövegek, akárcsak a film hanganyaga a zenei kifejezés eszközeiként rendkívül vonzó és elmélkedő atmoszférát teremtenek.
12. Fehér felhők között (kanadai-kínai dokumentumfilm, 86 perc)
„Amikor eloszlik a káprázat, a bölcsesség magától megnyilvánul.”
Kínában a hegyek magányában élő remeték még folytatják a buddhista elvonulás ősi hagyományát, ahogy nagy elődeik is, barlangokban, megközelíthetetlen helyeken, rendkívül szegényes, zord körülmények között őrzik és követik a tanításokat. Életükről, az átélt fizikai nehézségekről, a felismert bölcsességeikről számol be a dokumentumfilm. Ahogy a gondolatok, az élet dolgaihoz való hozzáállás változik a meditáció gyakorlás folyamán.
„Egyedül vagy, nagyon egyedül. De sok idő elteltével nem akarsz lemenni a hegyről. Úgy érzed, a városokban csak baj van... Érzés, vágy, csak a bajnak van.” A szerzetesekből sugárzó nyugalom, elégedettség, béke és derű látványosan illusztrálja gyakorlásuk sikerességét.
FILMDRÁMÁK
1. A sziget (orosz filmdráma, 112 perc, 2006)
3. Bab' Aziz - A sivatag hercege (svájci-magyar-francia-német-iráni-tunéziai-angol filmdráma, 96 perc, 2005)
Azt hisszük, a halállal mindennek vége, pedig nem lehet vége annak, aminek kezdete sincs. Amint a csecsemő sem tudja elképzelni az anyaméh sötétjében a kinti világ gyönyörűségét, úgy a haldokló sem képes elképzelni a fényt, amellyel egyesül.
5. Szamszára (indiai-német-francia-olasz filmdráma, 140 perc, 2001)
Tashi, az ifjú szerzetes befejezte 3 éves magányos meditációját egy eldugott remetelakban. Visszatér egykori kolostorába, ahol 5 éves kora óta élt. Lassan visszatér az életereje, és felébred benne az elfojtott szexuális ösztön. Megkérdőjelezi a kolostori életének spirituális értékeit. Úgy érzi meg kell tapasztalnia a világi életet, mert anélkül nem teljes az élete, tudnia kell, miről mondott le Buddha, amikor elindult a megvilágosodás felé vezető úton. Ezért elhagyja a kolostort, és feleségül vesz egy gyönyörű lányt, akit egy szüreti áldáson ismert meg.Be kell illeszkednie egy olyan világba, amiről semmi tapasztalata nincs. Helyt kell állnia a családban, a közösségben a tradíciók ismerete és tisztelete nélkül, felkészületlenül a mindennapi élet buktatóira, az emberi irigységre, a könyörtelen üzleti harcra, a szexuális csábításra. Embert próbáló feladat. A film végére válaszút elé kerül. Szeretett mestere halála és utolsó üzenete élete átgondolására készteti. Mit tegyen? Vállalja a világi életet a családdal, a szerelemmel, a szeretettel járó felelősséget, vagy minderről lemondva visszameneküljön a világi vágyaktól mentes csendes szerzetesi életbe? Melyik az Ő útja?
JÁTÉKFILMEK (VÍGJÁTÉK, KALANDFILM, MESEFILM, SCI-FI)
A majom a tudat vadságát testesíti meg, szeretetre méltó és erős elkötelezettség van benne, de tudata szeleburdi természete időnként ezt elfeledteti vele. Intelligenciája találékony, fürge, mindent próbára tesz, fejjel megy a falnak. Minden ami tekintély, dogma, azt megkérdőjelezi, annak nekimegy és állandóan kalamajkába keveredik. Ha nincs kellő feladata, akkor csapongó, öntörvényű és rettentő nagy károkat okoz. Pont mint a mi tudatunk.
5. És az élet megy tovább (brazil film)
7. Felhőatlasz (amerikai-német fantasztikus film, 164 perc, 2012)
(olasz-angol romantikus dráma, 138 perc, 1968)
2. A velencei kalmár
(amerikai-olasz-luxemburgi-angol filmdráma, 138 perc, 2004)
A XVI. századi Velencében játszódik a film. A díszletek, a ruhák, a mozgalmas jelenetek látványosan mutatják be a kor mindennapjait, a városban élő keresztények és zsidók viszonyát, a vallási megkülönböztetést, kirekesztést, a megalázás általános gyakorlatát némán tűrő zsidó uzsorást. Hitelesen mutatja be a film a nagyképűség, az önzés, a kapzsiság, a harag, a gyűlölet vezérelte emberek gondolatait és tetteit.
A cselekmény több szálon fut, ezek mindig találkoznak egy ponton, hogy tovább vigyék a történetet, kölcsönösen hatnak egymásra és kerek egésszé formálják a filmet.
A velencei kalmár jólétben él, hajói a tengereken jó haszonnal ígérő árukat szállítanak, ám készpénze elég kevés. Ifjú barátja gazdag hozományt ígérő házasságra készül, de az utazáshoz nincs pénze, ezért a kalmártól kér segítséget. Mivel a kalmárnak sincs készpénze, kénytelenek a megvetett zsidó uzsorástól kölcsönt felvenni. Az uzsorás az elszenvedett megaláztatások, lánya szökése és vagyona nagy részének elvesztése miatt bosszúból, különösen súlyos feltételeket szab. A kalmár vállalja a fizetési feltételeket, mert bízik hajói sikeres megérkezésében.
Láthatjuk, hogyan sodródik a meggondolatlan kalmár életveszélyes helyzetbe, amiből sem a könyörület, sem a jog, sem a legbölcsebb férfiak nem tudják kimenteni.
Egy kívülálló, egy fiatal éles eszű, bölcs nő hoz megoldást. Ő rendelkezik a megvilágosult bölcsességgel, ami képessé teszi, hogy felülemelkedjen az eseményeken, és ezért tudja más nézőpontból láttatni a helyzetet. Így képes megfordítani az eseményeket, hogy végül jól végződjön a történet.
A velencei kalmár című filmben és az Okos Kata című magyar népmesében egyaránt a női bölcsesség nyilvánul meg. Mindkét történetben csak a nők képesek arra, hogy nézőpontot váltva kiemelkedjenek a duális szemléletből és új nézőpontot kialakítva megoldják a problémákat. A buddhizmusban a bölcsesség Buddha női aspektusa, nem véletlenül.
A velencei kalmár nagyon jó és szép film, a főszereplők játéka egészen kiváló.
3. V. Henrik (angol filmdráma, 132 perc, 1989)
A film Shakespeare királydrámáinak egyike. Ebben rajzolta meg az eszményi király alakját, akiben az erély, a méltányosság, a büszkeség és hősiesség egyesül a lelki nemességgel, a közvetlen emberséggel, és a jó humorral.
A történet röviden:
A fiatal király V. Henrik tapasztalatlan még az ország irányításában, ezért tudják rávenni a trónja körül lebzselő és csak a saját hasznukat leső nemesek és főpapok, hogy területszerző háborút indítson a frankok ellen.
A korábban gondtalanul élő és az ország dolgaival nem törődő ifjú a háború során megmutatja, hogy nem irányítható bábú, akinek eddig hitték, hanem igazi vezér, bölcs király. Henrik lelkesedésével, önfeláldozásával és lelkesítő beszédeivel példát mutat harcosainak, és emberfeletti küzdelemben legyőzik a túlerőben levő frank sereget. A győzelemmel Henrik megszerzi a frank koronát, és elnyeri a frank királylány kezét. Mozgalmas és látványos csatajelenetek teszik izgalmassá a filmet.
A dharma szemüvegén keresztül nézve azonban van a filmnek egy másik aspektusa. A hadjárat a gyakorlás útja. Ennek során Henrikben felülemelkedik a zavaros tudaton a tiszta tudat, és ez irányítja az életét, a tetteit, és segíti a győzelemhez.
A 2014.05.17-én elhangzott beszélgetést ajánljuk mindenki figyelmébe. (Honlapunkon -www.buddha-tar.hu a Letölthető tanítások között megtalálható.) A film olyan aspektusaira hívja fel a figyelmet, amit csak a dharma szemüvegén át lehet látni, és minden szangha tag véleménye egy kis szeletet tesz hozzá ehhez a nézőpont váltáshoz.
4. Hamlet (angol-amerikai filmdráma, 150 perc, 1996)
5. Makrancos hölgy (olasz-amerikai vígjáték, 122 perc, 1967) (Eredeti cím: Taming the Shrew – A vadóc megszelídítése)
Shakespere vígjáték, a történet két öntörvényű, de szeretetre éhes ember nagy találkozása, és fájdalmas egymáshoz csiszolódása.
A filmből árad a reneszánsz kor határtalan, minden gátlás nélküli életszeretete, szellemisége. Szerepel sok úr és szolga, akik leleményes, nagyszájú emberek, vidámak és csak úgy repkednek közöttük a gyors csattanós válaszok. – – –
Egy utcán alvó részeget egy vidám úri társaság bevisz az úr selyemágyába, és ébredés után elhiteti vele, hogy ő a ház ura. Ezt ő nehezen bár, de végül elhiszi. Ezután színészeket hívnak, akik eljátsszák Kata és Petruchio történetét. A kerettörténetet arra figyelmeztet, hogy a következő történet a látszatvalóságban játszódik, és csak az önmaga természetével tisztában nem lévő néző (mint itt a rászedett részeg) hiszi el.
Itt kezdődik a film, ezt a kerettörténetet a film nem mutatja, csak az eredeti darabban szerepel.
A történet röviden:
Baptistának, egy gazdag páduai úrnak a nagyobbik lánya Kata. Fiatal, szép, eszes, indulatos és csípős nyelvű nő, aki minden kérőt elüldöz magától. A húga, Bianca kedves és szerény, több kérője is van, de nem mehet férjhez a nővére előtt.
Ekkor jelentkezik Petruchio, aki elhatározza, hogy a busás hozományért feleségül veszi Katát, és kezesbárányt farag belőle. Kíméletlen és kegyetlen módszereket alkalmaz terve megvalósításához. Kata átalakul és behódol férjének. Húga esküvőjén ennek látványos, ám alig hihető bizonyítékát adja, férje legnagyobb megelégedésére, és a vendégsereg ámulatára.
A történet csattanója, hogy Kata és Petruchio csatározásaik során egymásba szerettek és a film végén a férj fut a felesége után, mert a Valóságban ez, úgy tűnik, mindig így van.
Shakespearenek ez a darabja is az elméről szóló tanítás. Három szinten értelmezhető.
A külső szinten az a tanulság, hogy csak a kerettörténetben szereplő balga hiszi el, hogy egy nőt egy férfi valaha is megszelídíthet.
A belső szinten az egész bennünk játszódik. Kata – a nő – a mibennünk szunnyadó bölcsesség, és Petruchio – a férfi – a bennünk lévő, ügyes módszereket alkalmazó együttérző szeretet, s egyben a belső mester.
A történet bemutatja, hogy a mester hogyan képezi erőteljes módszerekkel a tanítványt. Hogyan segíti neki levetkezni az ego minden görcsét, hogy végül felszabadult emberré váljon, aki kész az összes lény önzetlen és szeretetteljes szolgálatára. Eredmény: amint a nő megszabadul az ego kötelékeiből, és megnyilvánulnak természet adta adottságai, olyan bölcsességet nyilvánít meg, amely meghalad minden korlátot.
A végső szinten az egész szelídítés történet hiteltelen – bár szórakoztató – , mert eleve buddhák vagyunk.
(Eredeti cím: The Twelfth Night)A shakaspeare-i komédiák sorában az utolsó felszabadult, vidám darab. Shakespeare ebben a darabban is a spirituális mesélő hagyományt követi. Az összes szereplő mi vagyunk, a történet bennünk játszódik, és a mese a megvilágosult Mesterek példabeszéde. Gondoljuk át, fejlődjünk, épüljünk általa.
A darabban a szerelem, a bolondozás és a kegyetlen tréfa szálai szövődnek egybe, bonyolult és kusza helyzeteket teremtve. Megoldást csak a tengerről érkező ikrek újratalálkozása hoz, ők nyitják fel az emberek szemét, hogy felismerjék igazi önmagukat, és megtalálják a helyes utat, hogy jól végződjön a történet.
A történet belső értelmezése: A kezdettől szétválaszthatatlan ikerpár a mi tudatunk természetében rejlő bölcsesség – a nő – és együttérző szeretet – a férfi – eredendő egységét jeleníti meg. A kettő elszakadása egymástól meghozza a lét kettészakadását, az én és a más megjelenését, amely a zavarok, téveszmék és a belőlük fakadó szenvedések kavalkádját – az illúziók világát – okozza. Megoldást az ikerlány egyedüli próbálkozásai nem hoznak, hiába a tisztánlátása és jóakarata. Csak amikor újratalálkozik fivérével – s a bölcsesség újra elválaszthatatlan lesz az együttérző szeretettől –, oldódik meg minden, egycsapásra, szinte magától.
KUROSAWA-FILMEK
A szerelmi sokszög a mindent átható emberi szenvedés megrázó látlelete: milyen iszonyú rombolást okoz az emberi elmében és kapcsolatokban a harag, a sóvárgás vagy az irigység, féltékenység, ha elhatalmasodik rajta, s a vágyott boldogság helyett életük szükségszerűen tragédiába torkollik.
Sokszor azt tekintik őrültnek, aki a szíve szavát követi, nem a hétköznapi logikát és Kameda a szívével látott mindenkit, senki felett nem ítélkezett. Akit Félkegyelműnek hívnak, valójában egy mindenkivel együttérezni képes, tiszta, önzetlen, érzékeny lény, egy igazi jó ember, vagyis bódhiszattva.
2. A hét szamuráj (japán eastern, 160 perc, 1954) A banditák kényükre-kedvükre fosztogatják a védtelen falusi lakosokat. Ezt megelégelve a parasztok kevéske vagyonukért, napi betevő falatért, rizsért gazdátlan szamurájokat, roninokat bérelnek fel falujuk védelmére. Mint a Kurosawa mindegyik filmje, ez is bódhiszattvákról szól, különféle bódhiszattvákról, az emberi természetben jelenlevő nemes tulajdonságokról. A falusiak a szamszara forgatagában, örökös aggodalmak és félelmek közt élnek, önzőek, könyörtelenek és a megmaradásért küzdenek. A rablócsapat jelképezi Mara-t, a gonoszt, aki uralkodni akar a zavaros tudaton, akit pedig a parasztok képviselnek. A szamurájok, a bódhiszattva ideált testesítik meg, nem gondolkodnak nyerésben és vesztésben, kiegyensúlyozottak, szenvedélymentesek. A falusiak nem is igazán látják a szamurájok szellemi nagyságát. Magunkra ismerhetünk a szereplők tulajdonságait látva, ha a tudatunk tükreként nézzük a filmet. A lényeg, hogy nem tudjuk igazán, ki az igazi bódhiszattva, tehát ne ítélkezzünk. A falusiak közt is volt bódhiszattva. Sem a születése, sem a fegyelmezettsége, képzettsége nem volt megfelelő, mindenki szemében bolond volt, de mégis oroszlánszívű. Óriási motivációja és együttérzése révén ő is bódhiszattvává vált. Igazából senki sem tudja megmondani, ki az igazi buddha. Ezért ha mindenkit buddhánk tekintünk és tudunk tőle tanulni, akkor buddhával találkoztunk. 3. Álmok (amerikai-japán filmdráma, 115 perc, 1990)
A film egy íven haladó, több különálló álomból épül fel, amely bemutatja az ember elszakadását, elidegenedését a természet szentségétől és ennek következményeit. A régi kultúrákban a természet erőit szentként tisztelték és ennek hagyományait őrizték. Engedélyt kértek tőle, felajánlásokat mutattak be, ha például ki akartak vágni egy fát vagy elejtettek egy állatot. Tudatában voltak annak, hogy részei vagyunk a természetnek, a növények és állatok szellemei még létező valóság volt számukra, és kommunikálni tudtak velük és áthagyományozták ennek módját, szertartásait. A mai ember uralni akarja a természetet, elfeledvén ezt a kapcsolatot, elidegenedett a természettől és saját magától is. Ez vezetett az utolsó részekben bemutatott atomkatasztrófához, aminek eredményeképp a föld egy pokolbéli tájhoz hasonlít, ördögi természetű emberekkel és mérhetetlen szenvedéssel. Katarzisszerű feloldás és útmutatás található az utolsó jelenetben: élj úgy, a természettel összhangban, hogy amikor meghalsz, a hála érzése tölthessen el. A temetés is egy táncos, vidám, hálaadó szertartássá válik az egészségben, boldogságban eltöltött évekért. A temetési szertartás látható az alábbi videóban és alatta az utolsó filmjelenet szövege: https://www.youtube.com/watch?v=QCK7hrteeG4 4. A véres trón (japán történelmi dráma, 110 perc, 1957)
